English Arabic French Portuguese Spanish

Egypt Energy Investment Summit

05 December 2015
(0 votes)
Author :  

CAIRO, 16-18 February 2016

EnergyNet will host the Egypt Energy Investment Summit in Cairo in February 2016. The Summit will bring together the world’s leading power developers, investors and technology and solution providers to discuss capacity building within Egypt’s industrial communities, creating a dynamic platform for the accelerated development of Egypt’s energy sector. 

 

This pragmatic summit will enable companies from across the world to explore the opportunity in Egypt’s energy and power sectors, with a focus on private sector development and investment realisation.

Download the brochure for more information

Why now?

Over the last five years, Egypt has changed considerably - both politically and in regards to its energy needs. The success of the government to initiate its investment strategy has been both swift and effective. 

It is therefore critical for investors to understand from the government the priority focus of investment, and the longer term guarantees being provided to protect international investment.

No previous forum will have provided such a focused platform for investment generation into Egypt, re-igniting the success of its industrial sectors and contributing significantly to employment and energy access for all Egyptians.

What's happening in the sector?

With a chronic electricity supply shortage, Egypt is in desperate need of additional generation capacity of 13 GW to meet soaring domestic power demands over the next five years.

Considering its vast array of natural resources the country is poised to become one of Africa’s leading renewable energy markets; the solar PV and wind markets are estimated to each grow to around 2 to 3 GW over the next 5 years.

Renewables

Egypt has a goal of increasing its share of new & renewable energy to 20% by 2020 (the country will procure 4.3 GW of solar and wind power production by 2017), and is also seeking to diversify its energy mix by using coal to fuel power plants. As a result, the Egyptian government is ready to explore partnerships with international investors and developers who can contribute to making these energy goals a reality.

Investor confidence is growing following the success of renewable energy tenders earlier this year, and boosted by an investment of US$17 billion into the country’s oil & gas sector by foreign oil companies.

Gas

The government is putting into action revolutionary measures to increase companies’ appetites to invest and engage with the gas sector. Recent gas field discoveries and regulatory changes are making Egypt’s gas sector a must-be place for both suppliers and investors.

 
Coal
In order to provide a reliable supply to a massive energy demand, Egypt is looking for a balanced diversification of its energy mix. Coal is planned to contribute by generating 10% of Egypt’s energy capacity by 2030. Over the next three years, the EEHC wants to award contracts for 12.5 GW of coal-fired power generation.
 
 
 

إقرأ هذه الصفحة باللغة العربية

ستنظم إنيرجينيت مؤتمر قمة للاستثمار في الطاقة بمصر في القاهرة خلال شهر فبراير 2016. وسوف يجمع المؤتمر روادا عالميين من مطوري الطاقة  والمستثمرين ومقدمي الخدمات التكنولوجية والحلول، من أجل مناقشة بناء قدرات المجتمعات الصناعية المصرية وخلق منصة حيوية للتطوير السريع لقطاع الطاقة في مصر.

وسيمكّن مؤتمر القمة هذا، الشركات من كل أنحاء العالم من استكشاف الفرص في قطاع الطاقة والكهرباء في مصر مع التركيز على إنجازات التنمية والاستثمار لدى القطاع الخاص.

رجاء تحميل الكتيب لمزيد من المعلومات

 لماذا الآن؟

لقد تغيرت مصر كثيرا على مدى السنوات الخمس الأخيرة – سواء على الصعيد السياسي أو بشأن احتياجاتها من الطاقة. وقد نجحت الحكومة في إطلاق إستراتيجية للاستثمار تتسم بالسرعة والفعالية.

وهنا تكمن الأهمية بالنسبة  للمستثمرين في أن يطلعوا من الحكومة على أولويات الاستثمار، والضمانات طويلة الأجل التي يجري تقديمها لحماية الاستثمار الدولي.

ولم يسبق لأي منتدى من قبل تقديم مثل هذه الأرضية المركزة لتحفيز الاستثمار داخل مصر، وتفعيل نجاح قطاعاتها الصناعية والمساهمة بشكل ملموس في استفادة كافة المصريين من فرص العمل والطاقة.

 

ماذا يحصل في القطاع؟

نظرا للنقص المزمن الذي تعاني منه إمدادات الكهرباء في مصر، فإن البلاد في أمس الحاجة إلى توليد طاقة إضافية بقدر 13 جيغاوات، من أجل مواكبة  ارتفاع الطلب الداخلي على الطاقة على مدى السنوات الخمس المقبلة.

ونظرا للكم الهائل من الموارد الطبيعية التي تملكها البلاد، فإنها مهيأة لكي تصبح واحدة من أسواق الطاقة المتجددة الرائدة في أفريقيا، حيث يقدّر أن تحقق أسواق الطاقة الشمسية الكهروضوئية وطاقة الرياح نموا بحدود 2 إلى 3 جيغاوات لكل منها على مدى السنوات الـ 5 القادمة.

 

الطاقات المتجددة

تهدف مصر إلى رفع حصتها من الطاقات المتجددة بحدود 20 % في 2020 (حيث سيحصل البلد على 4.3 جيغاوات من الطاقة الشمسية والرياح بحدود 2017)، كما أنها تسعى إلى تنويع مزيج من الطاقة باستخدام الفحم كوقود لمحطات الكهرباء. ونتيجة لذلك، فإن الحكومة المصرية مستعدة لاستكشاف شراكات مع المستثمرين والمطورين الدوليين الذين يمكن أن يسهموا في بلورة هذه الأهداف الطاقوية.

ولقد تزايدتثقة المستثمرين بعد النجاح الذي لاقته مناقصات الطاقة المتجددة في وقت سابق من هذا العام، وتعزيز الاستثمار بقيمة 17 مليار $ في قطاع النفط والغاز في البلاد من قبل شركات النفط الأجنبية.

 

الغاز

تقوم الحكومة بتنفيذ تدابير غير مسبوقة من أجل تحفيز الشركات على الاستثمار في قطاع الغاز والتعامل فيه. كما أن اكتشافات حقول الغاز الأخيرة وما تم مؤخرا من تعديلات على القوانين التنظيمية، تجعل من قطاع الغاز  فرصة هامة للمزوّدين والمستثمرين على حد سواء.

مصر في منتدى الطاقة في أفريقيا 2015

وضع منتدى الطاقة في أفريقيا – الذي يعتبر أكبر وأقوى مؤتمر للاستثمار في قطاع الطاقة في أفريقيا-، مصر تحت الأضواء هذا العام في حلقة نقاش مركزة حول التحديات والفرص التي تواجه حاليا قطاع الطاقة في البلاد.

Login to post comments

The Pan African Chamber of Commerce and Industry was established in 2009 by 35 founding national business chambers to influence government policy and create a better operating environment for business.

Latest Tweets